168 óra, 2011
József Attila-díjas író, költő, színpadi szerző. Legújabb verseskötete - A Trabantfejű Nő - az Ünnepi Könyvhétre jelenik meg. Nem csupán a női lét bonyodalmasságairól kapunk belőle képet: köznapi ügyeink, a politika világának furcsaságai is versbe lettek szedve. Szellemesen, cinikusan, olykor provokatívan. SZTANKAY ÁDÁM interjúja.
Sztankay Ádám: Kötetének mottója: "dobd vissza". Alatta zárójelben: Jézus. Kőről, kenyérről nem esik szó. Beszédes hiány. Játékossága és cinizmusa összegződik két szóban.
Ennek a mottónak a jelentését nyilván pont az adja, ami hiányzik belőle.
Egyébként első körben szerintem nem is az a fontos, hogy kővel vagy kenyérrel,
haraggal vagy megbocsátással reagálunk a világ dolgaira, a legfontosabb hogy
egyáltalán reagáljunk. Hogy képesek legyünk valamiféle közvetlen, privát
viszonyt kialakítani azzal is, amit készen kaptunk, és azzal is, ami itt és most
körülöttünk zajlik. Hogy a "kulturális hagyomány" és az "aktuális történések"
kapcsán egyaránt érezzük a magunk tényleges, személyes érintettségét, és ezáltal
képesek legyünk halaszthatatlan kihívásként és direkt nekünk szegezett
kérdésként értékelni az égvilágon mindent, ami körülöttünk volt és van. És
persze próbáljuk megfogalmazni a saját, legszemélyesebb válaszainkat. Minél
"ütősebb" formában, annál jobb.
Mások mellett Kölcsey Ferenc, Petőfi Sándor, Kosztolányi Dezső, József
Attila, Parti Nagy Lajos, Örkény István soraira reagál - direktben vagy
parafrázisként. Érezni a szeretetét irántuk, bár megidézett lírai szövegeikre
gyakorta profán, keményen köznapi rím felel. Nekik mit akar
"visszadobni"?
Ez az egész "dobálózás" azt hiszem még annak a "leszámolás-sorozatnak" a
része, amiből az én nemzedékem évtizedek óta próbál több-kevesebb sikerrel
kikeveredni. Én ahhoz a generációhoz tartozom, amelyet még "szövegszerűen" is
fogva tart (és igazság szerint nagyjából halálra nyomaszt) az az őrületesen
grandiózus költészeti tradíció (mondjuk a Nyugatosoktól Petriig), amelynek
árnyékában annak idején szocializálódott. Nekünk még minden mondatunk
mögött ott van egy "már megírt" verssor, minden rím-ötletünk mögött egy már
ezerszer elsütött rímpár. Mi vagyunk azok, akiknek mindig mindenről beugrik
egy József Attila-sor. Ez persze egyrészt rendkívül idegesítő, másrészt rendkívül
szórakoztató, mint a notórius bálványdöntögetések általában. Kiégett romok közt
botladozunk, és egy jórészt idejétmúlt és referenciáit vesztett "költészeti
korpusz" törmelékeiből próbálunk világokat építeni, ám dicséretünkre legyen
mondva, hogy közben egy másodpercig se vesszük magunkat komolyan.
Számunkra verset írni szélsőségesen természetellenes magatartás, költőnek lenni,
akárhogy is, de: kész röhej. A legfurább viszont, hogy mialatt mi (magunkat is
némiképp hülyére véve) szellemi atyáink halomra gyilkolászásával
foglalatoskodtunk, azalatt felnőtt egy nemzedék, amelyik immár nagyon is képes
a saját szavaival és ráadásul maximális komolysággal beszélni önmagáról. Úgy
is szokták őket emlegetni, hogy az "új komolyság" költői. Komolyabbak, és ezzel
együtt, fura mód, sokkal szabadabbak is, mint mi voltunk, vagyunk.
Pedig én szinte gátlástalanul szabadnak érzem mostani kötetének verseit.
Közállapotainkról is szólnak, olykor provokatívan, s mindenképpen
elgondolkodtatóan.
Sőt, a kötet egy része inkább csak valamiféle darálószerű "előszámlálása" a
bajainknak, mégpedig a lehető legprimitívebb költői eszközökkel. Ezt nyilván
majd a kritikusaim is a szememre vetik. Pedig ennek a botcsinálta antipoétikának, ennek a tolakodó, kényszeres és degenerált rímparádénak nyilván
megvannak a többé-kevésbé beazonosítható referenciái a versek által ábrázolni
kívánt mai magyar valóságban....
De vajon egy verseskötet mennyire lehet része a hétköznapjainknak? Sokszor mintha csak irodalmi térben létezne a műfaj. Túl a recenziókon nem gerjeszt hullámokat a külvilágban.
Persze, nekem is vannak ez ügyben keserű tapasztalataim. Egy egészen szűk
körön túl az embereket nem igazán hozza lázba se a kortárs költészet, se a kortárs
irodalom. Ilyenkor mindig arra gondolok, hogy nyilván bennünk, a mi kényelmes
és megátalkodott alkotói arisztokratizmusunkban van a hiba. Hogy mi csinálunk
valamit rosszul. Magunknak tartogatunk valamit, amiről pontosan tudjuk, hogy
jó dolog, és aminek segítségével egyébként - hadd legyek egy kicsit idealista -
csodákat lehetne művelni. Csak egy kicsit ügyeskedni kéne. Leszállni a magas
lóról, például. Épp most olvastam Bán Zsófiának egy Frida Kahlo-ról írt
tanulmányában: "Ahhoz, hogy a mágia hasson, a varázsszavakat érthetően kell
mondani."
Új kötetében az általános elbutulás okainak is diagnózisát adja. Egyik
versében, amely többtételes Örkény-parafrázis, az ország úgy süllyed el a
trutyiban - költeményében erősebb a szóhasználat -, mint Örkénynél a
parafadugó a vízben. Értsem úgy: a Fidesz-kormány húzta le a hont a
fenékre?
Ez a szöveg történetesen két évvel ezelőtt született, úgyhogy semmiképp. Amúgy
sem gondolom, hogy a bajokért kizárólag ez vagy az a kurzus lenne okolható.
Ami most van, az egy több évtizedes folyamat betetőződése, amit mi már
ráadásul (többé-kevésbé) felnőtt fejjel asszisztáltunk végig. Én '89-ben
huszonegy éves voltam, (majdnem) minden tekintetben nagykorú. Ráadásul
"írástudó", annak minden kiváltságával, felelőtlenségével és hajlamával az
árulásra.... Az ember persze próbál a múltjában olyan szövegek után kutatni,
amelyek valamilyen módon mégiscsak időben jelezték volna, hogy a dolgok nem
éppen a társadalmi igazságosság jegyében alakulnak, de hiába. Egy-két, mai
szemmel nézve szégyenletesen bátortalannak tűnő szöveg, nem több. Egy-kettő.
Úgyhogy én mostanában - bármilyen nagyképűen hangzik is - leginkább a saját,
személyes felelősségemről szoktam gondolkodni. És persze tanult kollégáim
felelősségéről. Ha például azt próbálom meg számba venni, hogy kik voltak, akik
közülünk végig kíméletlen következetességgel képviselték a "megalázottak és
megszomorítottak" ügyét, akkor Tar Sándoron, Bódis Krisztán és mondjuk a
korai Parti Nagyon kívül hamarjában nem is igen jut eszembe senki más.
Kérdés: mit vált ki majd bizonyos körökben, mondjuk, az Édes Hazám című
verse? Ebben kiskorú prostituált hízeleg kedvenc kuncsaftjának, Édes
Hazájának. A "nemzetgyalázó" lesz a legkevesebb, amit ezért kaphat.
Cifrábbakat is kaptam már. A vers annak idején felkerült az Irodalmi Centrifuga
internetes portáljára, ahol elég döbbenetes fogadtatásban részesült. A
kommentelők egy része közönséges blaszfémiának minősítette, amit én
egyébként a magam részéről abszolút meg is értek. Ha valaki abban a sajnálatos
tévhitben él, hogy ez egy felelősen gondoskodó és fiai-lányai iránt óvó szeretettel
viseltető ország, akkor az ezzel az idealisztikus imázzsal elég nehezen fogja tudni
összeegyeztetni példának okáért a gyermekprostitúció nagyon is létező
jelenségét. Ezeket a jóhiszemű olvasókat egyébként nyilván Pintér Sándor
belügyminiszter úr szavai tévesztették meg, aki épp a vers megjelenését
megelőző hetekben jelentette ki, hogy márpedig "a kiskorú prostituáltak nem
fenyegetés és kényszer alatt, hanem önként válnak prostituálttá".
A Márciusi kesergőben írja: "Egy a tábor, egy az ellen, induljunk hát
magunk ellen, ne rugózzunk rajta, mért is, ha mindjárt az ingemért is."
Konzervatív világlátással nehéz lenne ilyen képletesen fogalmazni a
megosztottságról. Pedig fontos volna.
Szégyenlem, de nem ismerem igazán ezt a bizonyos "konzervatív" irodalmat.
Persze mindig akadnak, akik próbálnak libikókázni a két "tábor" között, de ez
szerintem mára már "irodalmi berkekben" is egyre kevésbé lehetséges. Nemrég
hallottam egy rádióműsorban Tamás Gáspár Miklóst egy Alain nevű híres francia
filozófust idézni, aki szerint az, aki azt állítja, hogy nincs különbség jobb és
baloldal között, az jobboldali. Ez számomra annyit jelent, hogy bizonyos
történelmi pillanatokban mindenképp muszáj letenni a voksot. Még akkor is, ha
az ember pontosan tudja, hogy az esetek többségében lényegében ugyanaz az
emberi nyomorúság címkézi magát hol "jobboldalinak", hol "baloldalinak",
mégpedig a legelemibb vonzások és választások, és persze a lehető legkevésbé
tudatos társadalom-pszichológiai törvényszerűségek szerint. Ilyen értelemben
nyilvánvaló hülyeség azt állítani, hogy ma az ország fele, ad abszurdum
kétharmada meggyőződéses jobboldali elkötelezettségű lenne. Ha így állna a
dolog nyilván világgá kéne futni.